Krása

Jak se správně opalovat?

Mezi 11. a 15. hodinou byste se měli zdržovat raději ve stínu, kde se dávka UV záření snižuje asi na polovinu, děti mladší šesti měsíců by neměly být na slunci vůbec, u starších dětí třeba dbát na vysokou ochranu před UV zářením, protože jejich pokožka je výrazně citlivější na spálení.

opalování na jachtě

I přes oblečení

Sluneční paprsky však na kůži působí i přes lehké oblečení, dále přes okna či čelní sklo auta. Proto je důležité chránit se vhodným oblečením, pokrývkou hlavy a slunečními brýlemi. Dokonce dokáží pronikat i skrz mraky. Navíc jejich účinek může zesilovat odrážením od písku, vody, sněhu, ledu či dlažby. Pokožka se také rychleji spálí ve vysokých nadmořských výškách. Z hlediska geografické polohy dovolenkové destinace pamatujte, že blíže k rovníku stoupá intenzita UV záření.

Jak slunce škodí

Dlouhodobé působení UV záření může vyvolat chronické změny jako stárnutí pokožky, při kterém dochází k jejímu zrohovatění, nepravidelnostem pigmentace, vzniku suché kůže, vrásek, akné a narušení imunitních reakcí, což může přispět ke vzniku rakoviny kůže. Slunce může způsobit na kůži množství nežádoucích reakcí a akutně může vyvolat solární dermatitidu či takzvané spálení, které se projevuje zarudnutím a pálením pokožky, v závažnějších případech se vytvoří puchýře a otok.
relax pod slunečníkem

Věděli jste, že ochranný faktor (na obalu označen jako SPF) udává, kolikrát déle lze zůstat na slunci po nanesení krému bez spálení? Například hodnota 25 znamená, že u člověka, který by se bez opalovacího přípravku spálil do 10 minut, se tento čas prodlužuje na 250 minut.

Jak se správně natírat

Přípravky nanášejte v dostatečném množství, přibližně 30 minut před pobytem na slunci, a opakovaně, asi každé 2 hodiny. Při koupání je důležité používat voděodolné přípravky, protože UV záření proniká i do vody. Na citlivá místa, jako jsou rty, uši, nos, znaménka nebo jizvy, je vhodné použít tyčinky s vysokým ochranným faktorem.